Marketing

Nog maar zeer zelden breng ik een bezoek aan de markt. Maar als ik er ben, is het eerste beeld wat mij opvalt, de betrokkenheid van de marktlieden met het publiek. Ze verbinden zich ermee. Ze roepen wat ze te bieden hebben, wat hun product kost en wat je ermee kan. Ze maken grapjes naar het publiek en naar elkaar, alles gericht op de verkoop. Ze vragen aandacht, maar ze geven het ook. Ik heb het wel eens op een afstandje staan bekijken. Een dynamisch tafereel. De mensen rondom de kraam reageren er meestal leuk op en worden er vrolijk van. Zij krijgen immers aandacht.

Nu heb ik mijn eigen kraampje en is marketing belangrijk voor mij. Niet alles spreekt mij daarin aan. Marketing kan op verschillende manieren, het schrijven van een blog is daar één van. Dat kost mij geen moeite, want schrijven is mijn ding. Wat ik belangrijk vind, is dat het bij mij moet passen. Anders kan ik er niet achter staan. Dat zorgt ervoor dat ik moet nadenken over wat ik wil. Wat ik niet wil, is klakkeloos iets gaan doen wat goed schijnt te verkopen. Wat dat betreft is marketing voor mij een mooie bewuste ontwikkeling, ik leer mijzelf steeds beter kennen.

Netwerken is een goed middel, en voor ondernemers een mooi marktplein. Door wederzijdse belangstelling, worden elkaars diensten bekend en kun je elkaar aan derden adviseren. Het in contact zijn met mensen uit verschillende branches is daarom belangrijk. Zo blijf je op de hoogte van vraag en aanbod op de markt. Netwerken is elkaar aandacht geven, en aandacht geven is wat bij mij past.

Markering is belangrijk voor een ondernemer maar ook voor een werknemer. Vooral in deze tijd, waar we te maken hebben met veel veranderingen. Vaste dienstverbanden worden niet meer snel gegeven, je zal eerder tevreden moeten zijn met een tijdelijk contract. Dat kan een onzeker gevoel geven. Maar in plaats van afwachten of er een verlenging gaat plaats vinden, kun je dat gevoel ook weghalen. Door te geloven in je kwaliteiten en in wat je te bieden hebt. Daarmee vergroot je jouw zelfvertrouwen waardoor ook anderen in jou geloven. En met dat vertrouwen ga je de markt op. Verbind je je met de omgeving, en geef je anderen aandacht vanuit jouw oprechte interesse. Nieuwsgierig blijven door te willen weten wat er nog meer is, waaraan jij met jouw kwaliteiten kan bijdragen. Ook dat is ondernemen. Maak het jouw ding!

Laten weten dat je er bent, is simpelweg marketing.